Despre cum persistă orbirea iar adevărul se ascunde

Am primit pe mail următorul mesaj:

ROMANIA TREZESTE-TE!!! PROTESTUL DE LA BENZINARII TREBUIE SA CONTINUIE ASA CA DRAGI ROMANI HAIDETI SA NU NE MAI LASAM CALCATI IN PICIOARE DE BENZINARII MULTIMILIARDARI SI SA-I FACEM SA VADA CE INSEAMNA SA PIARDA BANI. VA RUGAM SA FITI SOLIDARI CU NOI SI IN ZILELE DE 17,18 SI 19 IANUARIE 2011 SA NU INTRE NIMENI IN NICIO BENZINARIE. SA MERGEM CU RATB-UL CU BICICLETELE SAU PE JOS DAR SA NU MAI ALIMENTAM MASINILE CA SA NU MAI UMPLEM BUZUNARELE CELOR CARE PROFITA DE NOI. AMINTITI-VA DE 21-22 DECEMBRIE 1989 SI INCERCATI SA FACETI LA FEL. DATI MAI DEPARTE ACEST MESAJ SA AJUNGA LA TOATA TARA. VA MULTUMIM SI STATI APROAPE, PROTESTELE VOR CONTINUA!!

Ştiam de pseudo-problema creşterii preţului la benzină de câteva zile însă abia mesajul de mai sus a reuşit „să mă scoată din casă”.  Adică să mă facă să-i dedic un spaţiu pe blog.

Mă mâhneşte atunci când constat că oameni de vârstă mai înaintată regretă regimul comunist şi binefacerile sale, însă mai tare mă mâhneşte atunci când oameni de vârstă cu mine sau în jurul acestei vârste sunt incapabili să deschidă ochii la nişte probleme atât de simple. Este cazul acestui scandal, creat în jurul benzinăriilor care au crescut preţul la litrul de benzină.

Mesajul de mai sus este un mesaj tipic de socialist frustrat şi revoltat pe companiile care cresc preţurile, aparent nejustificat.  Socialistul nu vede problemele din ograda lui, el se grăbeşte să hulească privaţii. Orbit însă de stimulentele puternice oferite de regim, el este incapabil să sesizeze cine este în realitate cel care îi face viaţa grea. Întocmai sistemul în care se încrede.

De ce spun că e mesaj socialist iar purtătorul, un socialist frustrat? Din câteva motive:

1. nu ia în seamă motivaţia benzinarilor (pe piaţa românească dictează companiile de stat şi NU cele private; preţul nu poate fi unul real atât timp cât statul deţine monopolul pe resursele de petrol şi pe extracţie; nici din rafinare şi retail nu s-a retras complet, iar asta se poate vedea prin studiul acţionariatului marilor companii ce activează pe piaţa românească; rezultă deci că preţul la retail, adică la pompă, nu poate fi în niciun caz un preţ de piaţă pur)

2. nu face nici o referire la ce preţ şi-ar dori să plătească litrul de benzină (probabil că 1 leu pe orice litru de bezină ar mulţumi toţi socialiştii frustraţi) în timp ce îl consideră pe cel prezent prohibitiv, de vreme ce face şi proteste

3. evită probleme acute (şi mult mai importante) care ţin de preţul în general al benzinei (spre exemplu ponderea taxelor percepute de către stat în preţul bezinei care, am citit recent, este de 50%)

Cu alte cuvinte, nimeni nu se revoltă împotriva accizelor din combustibil şi a taxelor, a accizelor pe tutun şi alcool, a taxelor de drum, rovignetelor şi dacă vreţi, a tuturor taxelor în general şi a modului în care acestea sunt cheltuite, dar repede facem coadă frustraţi în benzinării pe motiv că „preţul e prea mare”.

În fond poate că oamenii nici nu sunt revoltaţi de fapt pe benzinari, ci pe cât le mai rămâne în buzunar după un plin de benzină. Şi le rămâne mai puţin. Din ce în ce mai puţin. De ce? Pentru că statul lucrează atent şi subtil pentru a-i diminua capitalul. Problema nu stă în benzinari, ci în cât de mari sunt accizele şi taxele. Reformulând, ar fi mai decent (deşi de la un astfel de public e greu să ai aşteptări) să ne gândim la cât de mare este preţul atunci când nu există taxe. Abia atunci putem fi îndreptăţiţi să judecăm privaţii şi să trecem eventual şi la proteste. Dar evident socialistul frustrat pune carul înainte boilor.

„SA NU NE MAI LASAM CALCATI IN PICIOARE DE BENZINARII MULTIMILIARDARI”

Benzinarii aceştia miliardari fac posibil transportul copiilor  socialiştilor la şcoli, unde merg să înveţe. Aceiaşi benzinari miliardari fac posibil transportul şi comerţul. Statul le încurcă prin ale sale reglementări.

„SA MERGEM CU RATB-UL”

Preţul de 1,3 lei călătoria este preţul pieţei la RATB? Sau o fi abonamentul poate? Cu cine concurează RATB astfel încât să rezulte un preţ al pieţei? S-ar putea ca acest preţ să fie poate foarte mare sau foarte mic, însă asta s-ar putea observa doar în momentul unei privatizări. Dar socialistul preferă RATB-ul, fără să se întrebe cum se fixează preţul în acest mamut neprofitabil al transportului în comun.  Şi asta este valabil şi pentru Metrorex.

„AMINTITI-VA DE 21-22 DECEMBRIE 1989 SI INCERCATI SA FACETI LA FEL”
Socialistul devenit patetic. Probabil că regretă vremurile când aveai voie să cumperi doar o anumită cantitate de benzină.  Dacă mesajul ar fi unul de bună credinţă sau măcar atent la mai multe explicaţii, poate că acest îndemn este unul util. Însă trebuie clarificat din start împotriva cui îl facem. Împotriva taxelor şi accizelor sau împotriva privaţilor?
Va mai dura probabil până vom reuşi să ne lepădăm de acest tip de atitudine. Până atunci doresc socialiştilor frustraţi obedienţă plăcută şi spor la proteste! Statul oricum vă lucrează!

Vă recomand să citiţi şi cele scrise despre acelaşi subiect de Cristian Păun

One thought on “Despre cum persistă orbirea iar adevărul se ascunde

  1. Pingback: Idiotenia celor care protesteaza impotriva benzinariilor - Cristian Paun

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *